გამოკითხვები
რა ტიპის სტატიებს ისურვებდით ?

დავით შავიანიძე - ეთნიკური ერთობის დამაზიანებელი პრობლემის შესახებ


წინამდებარე წერილი შევსებული ვერსიაა პრობლემისა, რომელიც განხილული გვაქვს „ქუთაისური სა­უ­ბრებსა“ და სხვა სამეცნიერო ფორუმებზე. დაბეჭდილი გვ­ა­ქ­ვს ჩვენ მონოგრაფიებში - „ეთნოისტორიული კვ­ლევები“ და „სამეგრელო ­(ისტორიულ-ეთნოგრაფიული ნარკვევი)[1].
არავისთვის უცხო არაა (არ უნდა იყოს!), რომ ქართული სახელმწიფო-სამწიგნობრო-საეკლესიო ენა საქართ­ველოს სხვა­დასხვა ისტორიულ ეთნოგრაფიული ერთეულების მკვიდრთა ჩართულობით შეიქმნა და მას დღემდე ამარაგებს საქართველოს სხვადასხვა მხარის საოჯახო-სამეტყველოები. აღნიშნულ საკითხს მიაბეს ე.წ. „ქართიზაციის თეორია“, რომელსაც დღემდე აქტიურად იმარჯვებს უცხო, რუსი თავის დამპყრობლ­ური მი­ზნების განხორციელების გზაზე. აქტიურად იმარჯვეს და „ქართიზაცია“ მართლდება მტრისგან შინაარ­ს­მიცემული ეთნოგრაფიული ტერ­მ­ინებ­ის­თვის ჩვენგან, ნებით, თუ უნებლიე გაზიარება-გამო­ყენებით. 
პრობლემისადმი დაბრუნება გამოიწვია საკი­თ­ხის აქტუალობამ.
მსჯელობისას წარმოვადგენთ ახალ, ჯერ გამოუქვეყნებელ ეთნოგრაფიულ მასალებს და კიდევ ერთხელ ჩვენი, ეთნოგრაფის ხედვას.
ეთნოგრაფიული მასალა სვანეთიდან: „სვანისთვის სა­ამაყო და სანუ­კვარია ჩვე­ნგანვე ფე­რ­ე­ბით ნასაზრდოები ქართვე­ლ­ო­ბ­ა, ქართული ენა, რომელიც მშობლიურია. საქართველოს ქვ­ე­ყანა დანარჩენ ქართველ­ებთან ერთად ხომ ჩვენიც სამშო­ბლოა. ერთ-ერთს სვანებსაც შეუქ­მ­ნ­ი­ათ ქართული დამწერლობა, ქართული კულტურა“; „ჩვენი კუთხის თემსა და ოჯახში გამ­ო­ყ­ენებული სალაპარაკოსთვის მეტი ყურადღებაა ჩენგანვე საჭ­ირო, რომ არ დავ­კარგოთ, არ დავუკარგოთ ჩვენ ქვეყანას. რომ მასზე ამოსული მშობლიური ენა ქართული არ გავაღარიბოთ“ (ბეჩო. ლატალი. 2013, 2015წწ).
ეთნოგრაფიული მასალა სამეგრელოდან: „ჩე­მი აზ­რით, მეგ­რუ­ლი არის სრ­­უ­­ლ­ფასოვანი ენა, ოღონდ საოჯახო. ერის მთა­ვა­რი, ქართული ენა ჩვენგანაც შექმნილი და სიმ­დიდ­რეა ჩვენი. მეგ­რუ­ლი ენა ერ­თგვა­რად შემავსებელია ქარ­თუ­ლის. ჩვე­ნი აზ­რით, იმი­ტომ იხ­სნე­ბა ბევ­რი ტო­პო­ნი­მი[2] მეგ­რუ­ლი ენის სა­შუ­ა­ლე­ბით, რომ უფ­რო შემორჩა ძვე­ლი სა­ხით. არას­წო­რი იქ­ნე­ბა თქმა, მეგ­რელ­თა კულ­ტუ­რა. ქართულია მეგრელის კულტუ­რა“ (წალე­ნჯიხა, სოფ. ჭალე. 2013).
ეთნოგრაფიული მასალა ხევსურეთიდან: „ჩვენი მზრდელი ჩვენი მიწა, მშობლიური ქართული და ტრადიციაა, ჩვენი ს­ალა­პარაკო შინაა. ეს შინაური, განსხვავევული სიტყვა, სიმდიდრეა ჩვენი ქართულობის. ერთნი, რომ ვ­ართ იმიტომ გასაგ­ებიცაა ჩვ­ე­ნი სახლის და თემის საუბარი ყველგან საქართველოში“ (შატილი, 2020).
ეთნოგრაფიული მასალა თუშეთიდან: „ამდენი ტურისტი მოდის საქართველოში. მერე ხვდებიან თუშეთში და სხვა კუთხეებში. ვხვდებით ყველგან ქართულით, ქართულად. თუშეთში, ამ დიდსულიან კუთხეში საკუთარი სიტყვებით ლაპა­რა­კობენ ოჯახში. ზოგი რამ უფრო განსხვავებულია, წოვაში (/ჩაღმა თუშეთი), განსხვავებულია სამეტყველოთი. ამ სამეტყველოთიც ვხვდებით სტუმარს. მშობ­ლიური რაც ყველას შეგვი­ქმნია, ის ქართუ­ლია, რითაც ვწერთ, ვაზროვნებთ სალოცავად ვიყე­ნებთ ქართველობა (ომალო, 2013).
ეთნოგრაფიული მასალა აჭარიდან: „ჩვენი უბედურება ვითომ საკმარისი არ იყო, ჩვენივე ქართველები „თათარს“ გვეძახდნენ. დღესაც გაიგონებ. მტრის ჩანაგონები და ჩვენგან მიღებულია. ჩვენ დაპყრობილი ვიყავით თათრისგან და სამი საუკუნე ომში შევინარჩუნეთ ენაც და ქართულობაც. შევ­უ­ნახეთ საქართველოს მისი ნაწილი. მერე უარესი, რუსი მოვიდა და თავზე ხელის გადასობით გააკეთა ის, რაც არასდროს მოხდება. „აჭა­რ­ელი თათარიაო“. სადაურია?! დანაშაულია, ჩვენ ერთობას შლის ამფერი რაღაცები“ (მარეთის ხეობა. მთა „ჩირუხი“, 2018წ)
ცნო­ბი­ლია, რომ XV სა­უ­კუ­ნის ბო­ლოს, ერ­თი­ა­ნი ქარ­თუ­ლი სა­ხელ­მწი­ფოს დაშ­ლის შემ­დეგ, შე­იქ­მნა ქართულ­ენოვანი კანცე­ლარიის მქო­ნე პა­ტა­რა, პოლიტიკური და არა ეთნიკური სა­ქარ­თვე­ლო­ე­ბი: ქარ­თლის, კა­ხე­თის, იმე­რე­თის სა­მე­ფო­ე­ბი და სამ­ცხის სამ­თავ­რო.  სა­კუთ­რივ იმე­რე­თის სა­მე­ფო­ში შე­იქ­მნა გუ­რი­ი­სა და სა­მეგ­რე­ლოს სამ­თავ­რო­ე­ბი. XVI ს. შუა წლებ­ში და­დი­ა­ნი იმერ­ეთის მე­ფეს აღარც ხარკს უხ­დი­და და აღარც ლაშ­ქრით უწევ­და სამ­სა­ხურს. აღნიშნუ­ლი დრო­ი­დან მო­კი­დე­ბუ­ლი ქარ­თუ­ლი მხა­რე - სამეგ­რე­ლო - ცალ­კე პო­ლი­ტი­კუ­რი ერთე­ული იყო, მაგ­რამ ეს არ ნიშ­ნავს, რომ ოდესმე რომელიმე ქართული პოლიტიკური ერთეული ცალკე, სხვა ეთნი­კური იყო, ეთნიკურობის სხვადასხვა საფეხურზე ან ხალხად(/„ხალხი“), ან ტომად ჩამოქვეითდებოდნენ, არიან!
აღნიშნული სინამდვილისგან განსხვავებულ სურათს ხატავს საბ­ჭო­თა და დღევან­დელი, დამპყრობლურრუსული ის­ტო­რი­ოგ­რა­ფია და იდეოლოგიური მანქანები. ამტკიცებენ პირიქით, რომ გვქონდა ეთნიკური საქ­ა­რთვე­ლოები; საქართველოს სხვადასხვა ისტო­რი­ულ-ეთნოგრაფიული ერთეულების მცხოვ­რებთ ერ­თი ქარ­თუ­ლი ტო­მის­გან ასიმილ­ირებულად, სუბეთ­ნოსებად, ნაროდნოსტებად... ­ა­ცხა­დებენ.
იმპერიული ძალების იდეოლოგიამ, ჩასაფრებულმა და მიზანმიმართულმა პოლიტიკამ, რომ დაასუსტონ, ჩამოშალონ ქართული ეროვნულ-ეთნიკური სხეული, ასახვა ჰპოვა ქარ­თულ ეთ­ნოგ­რა­ფი­ულ სინამდ­ვილეში, ქართველთა (საბედნიეროდ მცირე ნაწილის!) აზროვნებაში. შე­იძ­ლე­ბა თვა­ლი გა­ვა­დევ­ნოთ ეთ­ნო­სის სტრ­უქ­ტუ­რა­ში ეთნოგ­რა­ფიული ჯგუ­ფე­ბის გე­ნე­ზი­სი­სა და ფორ­მი­რე­ბის თავისე­ბურებებს. აღნიშნულია, რომ ეთ­ნოგ­რა­ფი­უ­ლი ჯგუ­ფის ქვეშ იგუ­ლის­ხმება ეთ­ნო­სის გარ­კვე­უ­ლი ნა­წი­ლი, რო­მე­ლიც გამო­ირ­ჩე­ვა სა­ლა­პა­რა­კო ენის, კულ­ტუ­რი­სა და ყო­ფის ლო­კა­ლუ­რი სპეცი­ფიკით, რომელთაც ზოგ­ჯერ გა­აჩ­ნია თვით­სა­ხე­ლი და რო­გორ­ღაც გაორე­ბული თვით­შეგ­ნე­ბა... 1991 წელს გამოცემულ ეთნოგრაფიის საახელმძღვანელოში ვკითხულ­ობთ: ქარ­თვე­ლი ხალ­ხის ეთ­ნო­გე­ნე­ზი­სი ძი­რი­თა­დად გე­ნე­ტი­კუ­რად მონათესა­ვე ტომ­თა მრა­ვა­ლ­­­საუკუნ­ოვ­ანი კონ­სო­ლი­და­ცი­ის შე­დე­გია. ჯერ კი­დევ პირველ­ყოფილი თე­მუ­რი წყო­ბი­ლე­ბის რღვე­ვი­სა და სამ­ხედ­რო დე­მოკ­რა­ტი­ის აყ­ვა­ვე­ბის პე­რი­ოდ­ში და­წყე­ბუ­ლი ეს პრო­ცე­სე­ბი XI-XII სს. ქარ­თუ­ლი ფე­ო­და­ლუ­რი ეროვ­ნე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბით დას­რულ­და. მის შე­მად­გენ­ლ­ო­­ბა­ში შე­სულ ქართველთა მრა­ვა­ლი ეთ­ნოგ­რა­ფი­უ­ლი ჯგუ­ფი (ქარ­თლე­ლე­ბი, კა­ხე­ლე­ბი, ხევ­სუ­რე­ბი, იმერ­ლე­ბი, გურულები, ინ­გი­ლო­ე­ბი, მეგ­რე­ლე­ბი, რაჭ­ვე­ლე­ბი და სხვ.) ძვე­ლი ტო­მო­ბ­რი­ვი და­ნა­წევ­რე­ბის რე­ლიქ­ტის სახითაა შემონ­ახული...“ (ეთ­ნოგ­რა­ფია, 1991, გვ. 9); სა­ქარ­თვე­ლოს გე­ოგ­რა­ფი­ის მეცხ­რე კლა­სის სახელმძღვანე­ლო­ში (რე­დაქ­ტო­რე­ბი: ი. კა­ცი­ტა­ძე, დ. ფა­ღა­ვა) ვკი­თხუ­ლობთ: „ქარ­თვე­ლი ხალ­ხი სა­მი ძირითადი სუ­ბეთ­ნი­კუ­რი ჯგუ­ფი­სა­გან _ ქარ­თე­ბის, მეგ­რე­ლე­ბის და სვა­ნე­ბი­სა­გან შედ­გე­ბა“ (გვ. 147); ზუ­რაბ და­ვი­თაშ­ვი­ლის და ნო­დარ ელიზბა­რაშვილის ავ­ტო­რო­ბით 2012 წელს გა­მო­ცე­მულ X კლა­სის სახელმ­ძღვანელო: „სუ­ბეთ­ნო­სი _ გა­მოკ­ვე­თი­ლი ეთ­ნი­კუ­რი ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლო­ბის მქო­ნე ერ­თო­ბე­ბი ეთ­ნო­სის შიგ­ნით, რომ­ლის წევ­რე­ბიც აც­ნო­ბი­ე­რე­ბენ ეთ­ნი­კურ თა­ვის­თა­ვა­დო­ბას ეთ­ნო­სის ფარ­გლებ­ში და აქვთ სა­კუ­თა­რი ეთნონი­მი (მაგ. მეგ­რე­ლე­ბი და სვა­ნე­ბი ქარ­თუ­ლი ეთ­ნო­სის შიგ­ნით)“ (გვ. 152); „ეთ­ნო­სის შიგ­ნით საკ­მა­ოდ ხში­რია უფ­რო და­ბა­ლი იე­რარ­ქი­უ­ლი სა­ფე­ხუ­რის ეთ­ნი­კუ­რი ერ­თო­ბის - სუ­ბეთ­ნო­სის არ­სე­ბო­ბა, რო­მელ­შიც, თა­ვის მხრივ შე­იძ­ლე­ბა გა­მო­ი­ყოს კი­დევ უფ­რო ქვე­და დო­ნის ერ­თო­ბე­ბი - ეთ­ნოგ­რა­ფი­უ­ლი ჯგუ­ფე­ბი. მაგალი­თად, ქარ­თუ­ლი ეთ­ნო­სი იყო­ფა 3 სუ­ბეთ­ნო­სად: ქარ­თე­ბად, მეგ­რელ-ჭა­ნე­ბად და სვა­ნე­ბად, ხო­ლო ქართებ­ში, რო­გორც სუ­ბეთ­ნოს­ში, გა­მო­ი­ყო­ფა 15-ზე მე­ტი ეთ­ნოგ­რა­ფი­უ­ლი ჯგუ­ფი (ქარ­თლე­ლე­ბი, კა­ხე­ლე­ბი, იმერ­ლე­ბი, გუ­რუ­ლე­ბი, რაჭ­ვე­ლე­ბი, აჭარ­ლე­ბი, მეს­ხე­ბი, ხევ­სუ­რე­ბი და ა.შ)“ (გვ. 153). შდრ.: ქარ­თველ­თა ეთნოგ­რა­ფი­უ­ლი ჯგუ­ფე­ბის „სუ­ბეთ­ნო­სად“ სა­ხელ­დე­ბის გა­მო ქარ­თვე­ლურ ეთ­ნო­კულ­ტუ­რულ სამ­ყა­როს არას­წო­რად ახა­სი­ა­თებს ბევ­რი ცნო­ბი­ლი უცხო­ე­ლი მკვლე­ვა­რი. მაგ., ს. არუ­თი­ნო­ვი წერს: „Почти все этноформы грузинского этникоса, т.е. лица, осознающие себя грузинами, как в Грузии, так и за ее пределами говорят на различных диалектах и говорах грузинского (карт­ульского) языка. Кроме того, целый ряд субэтнических групп, таких, как мегрелы, сваны, в быту пользуются язы­к­ами, более или менее отдалено родственными грузи­нскому. С лингвистической точки зрения бесспорно, что это особие языки, имеющие даже собственное внутреннее диа­­л­­е­ктное чление. Но их носители осознают себя гру­зинами и особьх ЭСО эти языки не обслуживают, так что с функ­ционалной, этносоцяльной точки зрения их роль равна роли гла­вных диалектов грузинского языка, тем более что по крайней мере в пределах Грузии почти все их носители владеют и литературным нормативным гру­зинским языком“; აღ­ნიშ­ნა­ვენ, რომ შე­იძ­ლე­ბა რამ­დე­ნი­მე ერი ლა­პა­რა­კობ­დეს ერთ ენა­ზე, მაგ­რამ მი­ე­კუთ­ვნე­ბოდ­ნენ სხვა­დას­ხვა ეთ­ნოსს. რუ­სულ სა­მეც­ნი­ე­რო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში  გამოთქმული მო­საზ­რე­ბით, ერის შიგ­ნით შე­იძ­ლე­ბა არსე­ბობდეს სხვა­დას­ხვა ენა და ეს არ იყოს ამ ენა­თა მატარებელ ეთ­ნოს­თა თვი­თი­დენ­ტი­ფი­კა­ცი­ის მი­ზე­ზი. თუმ­ცა ერ­თი ქვეყ­ნის სხვა­დას­ხვა კუ­თხის მკვიდ­რებს ეთ­ნოსს არ­ქმე­ვენ: „Так немцы и болшинство швеицарев (65%) авст­риицы и люкс­емб­уржцы говорят на немецком языке но при­надлежат к разним этносам. С другой стороны, вну­три одного этноса могут функционироват несколько языков: у мордвы _ мокша и ерзия, у грузин _ мин­гре­льский и сванский. Наличие различных языков не препя­тствует самоиденти­фи­к­аций этих этносов...“ (А. П. Садохин, Т. Г. Грушевицкая, Москва, 2003, გვ. 83); შდრ.: იუ­რი კო­რი­ა­კო­ვის­თვის, მაგალითად ქარ­თუ­ლი ენის საზ­ღვა­რი სამ­ტრე­დი­ა­ში მთავ­რდე­ბა. სა­ქარ­თვე­ლოს ოკუ­პა­ცი­ის მომ­ხრე, რუ­სუ­ლი პო­ლი­ტი­კის შემ­ქმნელ გამ­ხმო­ვა­ნე­ბე­ლი (დუ­გი­ნი, ჟი­რი­ნოვ­სკი...) იდე­ო­ლო­გე­ბის­თვის სა­ქარ­თვე­ლო  „შე­უმ­დგა­რი სა­ხელ­მწი­ფოა, და აფხა­ზე­თი­სა და სამ­ხრეთ ოსე­თის დე­ფაქ­ტო და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის პრო­ცე­სი იმა­ზე მეტყ­ვე­ლებს, რომ საქ­მე ამით არ გა­თავ­დე­ბა“. მათ მიაჩნიათ, რომ გენეოციდის, თუ არა შევიწროების საფრთხის ქვეშაა სამეგრელო, აჭა­რა, ჯა­ვა­ხეთ­ი, პან­კის­ი და რომ მათ, რუ­სებ­მა უნდა და­ი­ცვან ისინი, როგორც უკვე დაიცვეს ორი ერი ქართველებისგან; ისტო­რიული პრო­ცე­სე­ბის ლო­გი­კად მი­აჩ­ნია რუს ექ­სპერტს, სტრა­ტე­გი­ულ კონიუ­ქტურის ცენ­ტრის დი­რექ­ტო­რის მოადგილეს მი­ხე­ილ ჩერ­ნოვს ის, რომ საქართ­ველომ და ქარ­თვე­ლებ­მა უნ­და იარ­სე­ბონ, მაგ­რამ მხო­ლოდ თავის ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე და­სავ­ლეთ და აღ­მო­სავ­ლეთ სა­ქარ­თვე­ლო­ში. მი­სი აზ­რით, რო­გორც არ­სე­ბობს დასავლეთ და აღ­მო­სავ­ლეთ სა­ქარ­თვლო, ასე­ვე არ­სე­ბობს სა­მეგ­რე­ლო, ჯა­ვა­ხე­თი, გო­რის რა­ი­ო­ნი...“ (მსჯელობისათვის იხილე, დ. შავიანიძე, სამეგრელო, 2015).
თანა­მედროვე საზ­ღვარ­გა­რე­თულ სა­ინ­ფორ­მა­ციო ქსელ­შიც[3] ხში­რია სვან-მეგ­რე­ლე­ბი­სა და ლა­ზე­ბის არაადექ­ვა­ტუ­რი ტერ­მი­ნე­ბით „ეთ­ნი­კუ­რი ჯგუ­ფი“, „ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბა“ ... მოხ­სე­ნი­ე­ბა[4].
უცხოთა პო­ლ­ი­­­ტიკური მა­­ნ­­ქანე­ბით მოტანილ სხვ­ად­ასხვაგვარ ქმედებებს ისტორიულად ვუპირისპირე­ბდით საკუთარ ეროვნულის, თვითშეგ­ნ­ე­ბ­ის, ენა-მამუ­ლ­ის დაცვისთვის საჭირო აზროვნებას, თავდად­ებულ, მართალ სიტყვას/ქმედებას. სხვადასხვა დროის გამოჩენილი ეთნოგრაფები, საზ­ო­გადო მოღვაწენი წერდნენ ენის გამოყენებით „პოლიტიკანობის“ შესახებ: სვანური ენა და პოეზია არის სალ­ა­რო ძველი ქარ­თუ­ლი ენისა, რადგან იქ ბევრი ძველი ქართული სიტყვებია დაცული, ქართული გონია გადმოცემული. თუ რომელიმე აქა­მდისინ ზე­რე­ლ­ედ უყურებდა ამ საკითხს და სვანებს შეცდომით თიშავდა ქართველებისგან, დღეს ამ გვარობას ადგი­ლი აღარ აქვს. უკეთ რომა ვსთქვათ, ადგილი არ უნდა ჰქონდეს. აქამდისინ თუ ეს საკ­ი­თხი პოლიტი­კურს ნიადაგზედ გადაჰქონდათ და ამ სახელით ნათლავდნენ მხოლოდ იმისათვის, რომ მთ­ა­ვრობის მოხ­ელ­ეთა გული მოეგოთ და თავი წარმოჩინებულ ეყოთ, დღეს ამ გვარი გარეწრობით ვერავინ ვერ დაუბ­ნელებს თვალებს ვერც ვერც მთავრობასა და ვერც საზოგადოებასა, რომელიც, ეჭვს გ­არეშეა, ყოვე­ლთ­ვის აფასებდა და აფასებს კიდეც ამგვარ ვაჟბატონთა პოლიტიკანობა-გაიძვერობისა და შ­ესაფერს მსჯა­ვრს სდებს“ (დეკანოზ იოანე მარგიანის ეთნოგრაფიული მემკვიდრეობა, 2016, 96). შდრ., ეთნოგრაფიული მასა­ლები: „სვანეთში ჩვენებურ ხალხურად რიტუალის შესრულების დროსაც ძირითადად ქართულად ვილო­ცებით. მთელი საქართველო მოდის კვირიკობის დღესასწაულზე. ჩვენ, შინაურ ენაზე ლოცვასაც ისმენენ, ისმენენ ისინიც, ვისაც არ ესმის. ამინ არ ითქმება სხვანაირად მხოლოდ ქართულად“ (კალა. ივლისი. 2021); „უშგულ­ლებმა დაკლეს ხარი. მღვდელი არ მოვიდა და გზად მომავალი რაჭვ­ელი ხუ­რო აიძულეს ეწირა, რადგან იგი ქართულად სწირვდა. სვანურად არ თქვეს იმიტომ, რომ ლოცვის ენა ს­ვანისთვის მუდამ ქართული იყო. სხვანაირად არ შეიძლება... საქართველოს კუთხეებს ერთობას სხვა ყველაფერთან ერთად შეგნება და ენა გვა­ნა­რ­ჩ­უნ­ებ­ი­ნებდა" (ჟახუნდერი. 2013); „მშობლიურია ჩვენ მიერაც შექმნილი სამწერლო ქართული. მშობ­ლიურია საქართველოს ნაწილი ჩვ­ე­ნ­ი­ კ­უთხის სამეტყველოც, ქართ­უ­ლ­ის შენამოქმედი ქართულის შემავ­სებელი სვანური“ (ნაკ­რა. 2017); „მეგრე­ლთა გა­ქარ­თვე­ლე­ბის მომ­ხრე­ნიც კი ადას­ტუ­რე­ბენ, რომ ეკ­ლე­სი­ა­ში წირ­ვა-ლოც­ვა არა­სო­დეს ყო­ფი­ლა მეგ­რუ­ლად. რომ არას­წო­რი თქმა იქ­ნე­ბა მეგრელ­თა კულ­ტუ­რა. თა­ო­ბე­ბი იც­ვლე­ბა, ქარ­თუ­ლი ენა კი უც­ვლე­ლია, თა­ო­ბებს ჩვე­ნეული, მშობლი­ური, ქართ­ული ერ­თო­ბის ამბავი ქარ­თუ­ლით ენა­ხე­ბა“ (აბაშა, ნო­ღო­ხა­ში, 2000); „თქვე­ნი აქ ყოფ­ნის პე­რი­ოდ­ში სადმე და­ი­ჭი­რეთ არა­ქარ­თუ­ლი ცხოვ­რე­ბის წე­სი, გან­სხვა­ვე­ბუ­ლი შეგ­ნე­ბა? სხვა ენა რომ გვქონ­დეს, სხვანაირადაც ვი­აზ­როვ­ნებ­დით, სხვა­გვარი ცხოვ­რე­ბის წე­სი გვექ­ნე­ბა. მეგ­რუ­ლად ვამ­ბობთ სადღე­გ­რძელოს, ვთა­მა­დობთ, თუმ­ცა სუფ­რის წე­სი ქარ­თუ­ლია. პა­ტი­ვი უნ­და სცე სტუ­მარს, შე­მო­გევ­ლე­ბა მას­პინ­ძე­ლი. ეს ქართუ­ლი არაა? საქორ­თუოს ვიძა­ხით და სხვა ნა­ცია რომ ვართ, ამას კი არ ვგულ­ისხ­მობთ, პირიქით. ჩვენი ოჯახის ენაზე საქორთულო საქართველოა; ზან­დუ­კი სა­მეგ­რე­ლო­შიც და მთელ საქართ­ველოშიც ზანდ­უკია, თეთ­რე­უ­ლი თეთ­რე­უ­ლია, ნა­ჭა ნა­ჭაა... იმი­ტომ, რომ ქარ­თუ­ლად ვაზ­როვ­ნებთ, ქარ­თვე­ლე­ბი ვართ; მშვიდობის კორ­პუ­სის წარმო­მადგენლები უცხო­ე­ლე­ბი მყავს სახ­ლში. ერ­თმა მითხ­რა ორ ენას ხომ ვის­წავ­ლიო. მე ვუ­თხა­რი, რომ ენას ის­წავ­ლი ჩვენ მშობლიურ ქარ­თულს და კუ­თხურს, მეგ­რულს; მე ჯერ ქარ­თვე­ლი ვარ, მე­რე ვი­ცი, რომ საინ­გი­ლოდან ვი­ყა­ვი, ახ­ლა სა­მეგ­რე­ლო­ში ვცხოვ­რობ“ (ახუ­თის, მუ­ხუ­რის, თა­იას ეთნოგრაფიული მასალები. 2014).
საფუძველი იმისა, რომ საქართველომ შეძ­ლო და გადაირჩინა თვითმყოფადობა, შეინარჩუნა მშობლიური სამ­წ­ი­გ­ნობრო-საეკლესიო დ­ე­დ­ა­ე­ნა და კუთხური-საოჯახო მეტყველებები, საერთო თვითშეგნე­ბით, საუკუნეებით ნა­ს­აზ­რდოები ერთიანი კუ­ლ­ტ­ურ­უ­ლ-ე­რ­ო­ვნულობაა. ამ საფუძველზე ლოგიკურია ქართულ სამეცნიერო საზოგადოებაში გამოთქმული, „ქარ­თი­ზა­ცი­ის“ „თე­ო­რიის“ უარმყოფელი მოსაზრება-არგუმენ­ტირებული მს­ჯ­ელ­ობები. ჩვენის მხრით დავსძენთ, რომ ტიტულოვანი ეთნოსი საქართველოში მუდამ ქართ­ული თვით­შეგნების, მშობლიური დედაენის, კულტურის მატარებელი ქართული ეთნოსი იყო და საქართვ­ელოს სხვად­ასხვა მხარის მკვიდრები არარსებულ ქართის ტომს არ გაუქრთველებია, არასდროს დამდგარა აღნიშნული სა­ჭი­რო­ე­ბა[5]. შდრ.:ისტო­რიული წყა­რო­ე­ბის ხედ­ვის გაგრძე­ლე­ბა და ქარ­თვე­ლე­ლო­გი­ა­ში არც ისე დი­დი ხნის წი­ნათ გა­მოთ­ქულ მო­საზ­რე­ბა, რომ ეთ­ნი­კუ­რი ერთო­ბა -ქარ­თვე­ლი იმ­თა­ვით­ვე აერ­თი­ა­ნებ­და მეგ­რელ-ჭა­ნებს (ლა­ზებს), სვა­ნებს, ჰე­რებს, კა­ხე­ლებს, მეს­ხებს, სხვა ქარ­თულ თე­მებს (ტ. ფუტ­კა­რა­ძე, 2008, გვ. 65).
ჩვენთვის, ეთნოგრაფისთვის მისაღებია:
1.ნა­ც­­­ი­ო­ნ­ა­­ლუ­რი ერთობის, თვით­გა­მოხატვის, ერ­­ო­ვ­ნუ­ლ­ი ურთიერთობების გაძლიერება-შენარჩუნების ერთ-ერთი საფუძველი, ქართ­ული სამწერლობო ენის შემქმნელი, მისი ბაზისის, საქარ­თველოს სხვა­დასხვა კუ­თ­ხის მკვი­დრთა მ­ე­ტყვე­ლებების შენახვა-შენარჩუნებაა! ქართველთა საოჯახო-სამეტყველო ენების გადარჩენის საშურ გზაზე უმნიშვ­ნელ­ოვ­ან­ე­ს­­ია თაო­ბ­ე­ბ­­ისთვის მისი ოჯახში სწავლება.
  1. ან­გა­რიშ­გა­სა­წე­ვია ეთ­ნო­ლოგ­თა მიდ­გო­მა, რომ­ლის მიხე­დვითაც ეთ­ნო­სის შექ­მნა-შენარჩუნებისთ­ვის მთა­ვა­რია თვით­შ­ეგნება[6] და თვით­სა­ხელ­წო­დე­ბა. დანაშაულია საქართველოს სხვადასხვა ისტორიულ-ე­თნოგ­რაფ­იული ერთეულების მკვიდრთა ეთნიკურ ჯგუფებად, სუბეთნოსებად, ხალხებად, ტომებად მოხ­ს­ე­ნიება!
  2. ­საქარ­თვე­ლოს სხვა­დას­ხვა თე­მის მკვიდრ ქარ­თველ­თა ბუ­ნებ­რი­ვი და არ­ცთუ იშ­ვი­ა­თად გა­რე ფაქ­ტო­რე­ბის გა­მო გა­მოწ­ვე­უ­ლი იძუ­ლე­ბი­თი შე­რე­ვა არ იყო შე­პი­რო­ბე­ბუ­ლი იმ სა­ჭი­რო­ე­ბით, რა­საც და­ერ­ქვა ქარ­თის ტო­მი­სა­გან სა­ქარ­თვე­ლოს მთი­ა­ნე­თის, ჰე­რე­თის, და­სავ­ლეთ და სამ­ხრეთ სა­ქარ­თვე­ლოს მო­სახ­ლე­ო­ბის გა­ქარ­თვე­ლე­ბა“. ფარ­ნა­ვა­ზი­სა და ქუ­ჯის ინი­ცი­ა­ტი­ვით აღ­მო­სავ­ლურ­ქარ­თულ და და­სავ­ლურ­ქარ­თულ ერთობა­თა ერთ სა­ხელ­მწი­ფოდ გა­ერ­თი­ა­ნე­ბა ასა­ხავ­და ჭო­რო­ხის, რი­ო­ნი­სა და მტკვრის აუზ­ში მცხოვ­რე­ბი ქარ­თვე­ლე­ბის ერთობის სურ­ვილს. ქარ­თველ­თა ეთ­ნო­სის ერ­თი­ა­ნი სა­ხელ­მწი­ფოს წარ­მოქ­მნა ეფუძ­ნე­ბო­და საერ­თო ტე­რი­ტო­რი­ის, სა­ერ­თო დე­და­ე­ნის, სა­ერ­თო კულ­ტუ­რის, რე­ლი­გი­უ­რი ერ­თო­ბის და სა­ერ­თო ქართული თვით­შეგ­ნე­ბის ქო­ნას!

[1] ნაშრომები დაბეჭდილია 2010 და 2015 წლებში.
[2] „თუ სად­მე ტო­პო­ნი­მე­ბი ზა­ნუ­რი მეტყ­ვე­ლე­ბი­თაა გამ­ჭირ­ვა­ლე, ესაა შე­დე­გი არა ძვე­ლი ად­გი­ლობ­რი­ვი ზა­ნუ­რი მო­სახ­ლე­ო­ბის ქარ­თი­ზა­ცი­ი­სა, არა­მედ სა­ერ­თო-ქარ­თუ­ლი მეტყ­ვე­ლე­ბის ად­გილ­ზე დი­ფე­რენ­ცი­ა­ცი­ი­სა, დასა­ვლეთ სა­ქარ­თვე­ლო­ში ქარ­თუ­ლი მეტყვე­ლე­ბის წარ­მოქ­მნი­სა“ (საქართ­ველოს ეთ­ნოგ­რა­ფია-ეთ­ნო­ლო­გია, 2010, გვ. 24)
[3] მსოფ­ლი­ოს ბევრ ენ­ციკ­ლო­პე­დი­ა­ში გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბულ დე­ზინ­ფორ­მა­ცი­ა­სა და „ენის ევ­რო­პულ ქარ­ტი­ას­თან“ და­კავ­ში­რე­ბით პროფ. ტ. ფუტ­კა­რა­ძე წერს: მე­ზო­ბე­ლი ერე­ბის წარ­მო­მად­გენ­ლებს რომ თა­ვი და­ვა­ნე­ბოთ, მსგავ­სი დე­ზინ­ფორ­მა­ცი­აა მსოფ­ლი­ოს ბევრ ენციკლო­პე­დი­ა­ში; მაგ., მსოფ­ლიო გლო­ბა­ლუ­რი ქსე­ლის ძი­რი­თა­დი ეთ­ნო­ლო­გი­უ­რი ენ­ციკ­ლო­პე­დი­ის მი­ხედ­ვით (2012 წლის მდგო­მა­რე­ო­ბით), სა­ქარ­თვე­ლო­ში არის შემ­დე­გი ენე­ბი (/ეთ­ნო­სე­ბი): აზერ­ბა­ი­ჯა­ნე­ლე­ბი _ 308 000, ასი­რი­ე­ლე­ბი (აი­სო­რე­ბი) _ 3 000, აფხა­ზე­ბი _ 101 000, ბაც­ბე­ბი _ 3 420, ბერ­ძნე­ბი _ 38 000, ლა­ზე­ბი _ 2 000, მეგ­რე­ლე­ბი _ 500 000, ოსე­ბი _ 100 000, რუ­სე­ბი _ 372 000, სვა­ნე­ბი (სამ­წერ­ლო­ბო ენად იყე­ნე­ბენ ქარ­თულს და რუ­სულს) _ 15 000, სომ­ხე­ბი _ 448 000, ურუ­მე­ბი _ 97 746, ქარ­თვე­ლე­ბი _ 3 901 380, ქართველი ებ­რა­ე­ლე­ბი _ 20 000, ქურ­თე­ბი _ 40 000. ასე­თი მცდა­რი ინ­ფორ­მა­ცი­აც სა­ქარ­თვე­ლოს წი­ნა­აღ­მდეგ სა­ინ­ფორ­მა­ციო ომის კონტექ­სტში უნ­და გან­ვი­ხი­ლოთ. მსგავ­სი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ე­ბი ჯერ კი­დევ მე­ფის რუ­სე­თი­დან იღებს სა­თა­ვეს და ინერ­ცი­ით დღემ­დე ვრცელ­დე­ბა. ვრცელ­დე­ბა სა­ქარ­თვე­ლოს გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტრო­სა თუ სა­ქარ­თვე­ლოს მეც­ნი­ე­რე­ბა­თა აკა­დე­მი­ის ჩემ­თვის გა­უ­გე­ბა­რი პა­სი­უ­რო­ბის გა­მო… მე­ტიც, არა­იშ­ვი­ა­თად, სა­ქარ­თვე­ლოს მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბის გა­და­სა­ხა­დე­ბით აგ­რო­ვე­ბუ­ლი ბი­უ­ჯე­ტის ფუ­ლი ისე­თი პროექ­ტე­ბის და­ფი­ნან­სე­ბას ხმარ­დე­ბა სა­მი­ნის­ტროს მი­ერ, რომ­ლე­ბიც წყალს ას­ხა­მენ მსგავს დე­ზინ­ფორ­მა­ცი­ებ­ზე... „ენის ქარ­ტია“ დიდე­ბუ­ლი დო­კუ­მენ­ტია; ქარ­ტი­ის მა­მე­ბის მი­ზა­ნი იყო, ამ ქარ­ტი­ით და­ცუ­ლი­ყო საფ­რთხის ქვეშ მყო­ფი მცი­რე ხალ­ხე­ბის ენე­ბი _ ის­ტო­რი­უ­ლი ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბის ენა, მაგ., ეს­პა­ნეთ­ში _ ბას­კე­ბის ენა... „ენის ქარ­ტი­ის“ მა­მებ­მა ასე­ვე გა­ით­ვა­ლის­წი­ნეს სე­პა­რა­ტიზ­მი­სა და თავ­სმოხ­ვე­უ­ლი კონ­ფლიქ­ტე­ბის რის­კე­ბი და „ენის ქარ­ტი­ა­ში“ ჩა­წე­რეს რამ­დე­ნი­მე არ­სე­ბი­თი სხვა პუნ­ქტიც; კერ­ძოდ: 1. „ენის ქარ­ტია“ არ მო­ი­ცავს მიგ­რან­ტთა ენებს“ (მუხ­ლი I, ა, II), და, შე­სა­ბა­მი­სად, „ენის ქარ­ტი­ის“ მი­ზა­ნი არ არის უმ­ცი­რე­სო­ბის ენობრივი უფ­ლე­ბე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა. 2. „ენის ქარ­ტია“ არ მო­ი­ცავს სა­ხელ­მწი­ფო ენას, მის ად­გი­ლობ­რივ სა­ხესხ­ვა­ო­ბებ­სა და დიალექტებს... ქარ­ტი­ის დე­ბუ­ლე­ბე­ბი არ ეხე­ბა ერ­თი ენის ად­გი­ლობ­რივ სა­ხეს­ხვა­ო­ბებ­სა თუ დი­ა­ლექ­ტებს, თუმ­ცა ქარ­ტია არ განსაზღვრავს, თუ რა შემ­თხვე­ვა­ში შე­იძ­ლე­ბა გა­მო­ხატ­ვის ესა თუ ის ფორ­მა ჩა­ით­ვა­ლოს ცალ­კე ენად... 
[4] სა­კითხ­ზე მსჯე­ლო­ბი­სათ­ვის იხი­ლეთ: ნ. ბერ­ძე­ნიშ­ვი­ლი, სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რი­ის სა­კი­თხე­ბი, 1990; ნ. ბერ­ძე­ნიშ­ვი­ლი, ვ. დონდუა, მ. დუმ­ბა­ძე, გ. მე­ლი­ქიშ­ვი­ლი, შ. მეს­ხია, პ. რა­ტი­ა­ნი, სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რია, I, 1958; გე­ორ­გი­კა (ბი­ზან­ტი­ე­ლი მწერ­ლე­ბის ცნო­ბე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს შე­სა­ხებ), თბ., 1961; „გე­ორ­გი­კა (ბი­ზან­ტი­ე­ლი მწერ­ლე­ბის ცნო­ბე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს შე­სა­ხებ), თბ. 1936; გე­ორ­გი­კა (ბი­ზან­ტი­ე­ლი მწერ­ლე­ბის ცნო­ბე­ბი სა­ქარ­თვე­ლოს შე­სა­ხებ), 1952; ნ. დო­ბორ­ჯგი­ნი­ძე, რე­ლი­გი­უ­რი ის­ტო­რი­ოგ­რა­ფი­ის უძ­ვე­ლე­სი წყარო­ე­ბი სამ­წერ­ლო­ბო და არა­სამ­წერ­ლო­ბო ქარ­თვე­ლუ­რი ენე­ბის შე­სა­ხებ, „ქარ­თუ­ლი სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო ენის სა­კი­თხე­ბი, ის­ტო­რია და თა­ნა­მედ­რო­ვე მდგო­მა­რე­ო­ბა“, I, 2007; ეთ­ნოგ­რა­ფია, 1991 _ ეთ­ნოგ­რა­ფია, 1991; ვ. ითო­ნიშ­ვი­ლი, კავ­კა­სი­ის ხალ­ხთა ეთ­ნო­ნი­მი­კი­დან, „ის­ტო­რი­ულ-ეთ­ნო­ლო­გი­უ­რი ძი­ე­ბა­ნი“, IX, 2007; პ. ინ­გო­როყ­ვა, გი­ორ­გი მერ­ჩუ­ლე, თბ., 1954; პ. ინ­გო­როყ­ვა, 2003; ვ. მა­ღა­რა­ძე, ქართველუ­რი ტო­პო­ნი­მე­ბი­სა და გვა­რე­ბის წარ­მო­ე­ბა და ურ­თი­ერ­თმი­მარ­თე­ბა, 2006; გ. მე­ლი­ქიშ­ვი­ლი, სა­ქარ­თვე­ლოს, კავ­კა­სი­ის და მახ­ლო­ბე­ლი აღ­მო­სავ­ლე­თი უძ­ვე­ლე­სი მო­სახ­ლე­ო­ბის სა­კი­თხი­სათ­ვის, 1965; გ. მე­ლი­ქიშ­ვი­ლი, ქარ­თველ­თა წარ­მო­მავ­ლო­ბა, ”საქართვე­ლოს ის­ტო­რია”, I, თბ., 1970; დ. მუს­ხე­ლიშ­ვი­ლი, სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რი­უ­ლი გე­ოგ­რა­ფი­ის ძი­რი­თა­დი სა­კი­თხე­ბი, II, თბ., 1980; დ. მუს­ხე­ლიშ­ვი­ლი, სა­ქარ­თვე­ლო IV-VIII სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში, თბ., 2004; სულ­ხან-სა­ბა ორ­ბე­ლი­ა­ნი, ლექ­სი­კო­ნი ქარ­თუ­ლი, I, თბ., 1991; სულ­ხან-სა­ბა ორ­ბე­ლი­ა­ნი, ლექ­სი­კო­ნი ქარ­თუ­ლი, II, თბ., 1993; ი. სი­ხა­რუ­ლი­ძე, სამ­ხრეთ-და­სავ­ლეთ სა­ქარ­თვე­ლოს ტო­პო­ნი­მი­კა, წ. I, ბა­თუ­მი, 1958; ქარ­თუ­ლი ენის გან­მარ­ტე­ბი­თი ლექ­სი­კო­ნი, თბ., 1986; თ. ყა­უხ­ჩიშ­ვი­ლი, სა­ქარ­თვე­ლოს ის­ტო­რი­ის ძვე­ლი ბერ­ძნუ­ლი წყა­რო­ე­ბი, თბ., 1976; ივ. ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი, ქარ­თვე­ლი ერის ის­ტო­რია, თბ., 1960; ივ. ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი, ქარ­თვე­ლი ერის ის­ტო­რია, ტფ., 1908; ზ. ჭუმ­ბუ­რი­ძე, რა გქვია შენ?, თბ., 1992; ბ. ჯორ­ბე­ნა­ძე, ქარ­თვე­ლურ ენა­თა დი­ა­ლექ­ტე­ბი, თბ., 1995; А. П. Садохин, Т. Г. Грушевицкая, ЭТНОЛОГИИЯ, Москва, 2003
[5] მსჯე­ლო­ბი­სათ­ვის იხ: მ. გე­გე­ში­ძე, თბ., 1978; ტ. ფუტ­კა­რა­ძე, ქუ­თა­ი­სი, 2008; ტ. ფუტ­კა­რა­ძე, ე. და­დი­ა­ნი, ლ. ხა­ჭა­პუ­რი­ძე, 2009; რ. თოფ­ჩიშ­ვი­ლი, თბ., 2002; რ. თოფ­ჩიშ­ვი­ლი, თბ., 2008; მ. მი­ქა­ძე, დ. შა­ვი­ა­ნი­ძე, „მო­ამ­ბე“, №17, ქუ­თა­ი­სი, 2007; დ. შა­ვი­ა­ნი­ძე, ი. გა­ბე­ლა­ია, კრე­ბუ­ლი ქარ­თვე­ლუ­რი მემ­კვიდ­რე­ო­ბა, XVII, 2013...
[6] ეთ­ნი­კუ­რი თვით­შეგ­ნე­ბა გარ­კვე­უ­ლი ეთ­ნო­სი­სად­მი მი­კუთ­ვნე­ბუ­ლო­ბის, სხვა ეთ­ნო­სი­სა­გან გან­სხვა­ვე­ბუ­ლო­ბის შე­გე­ნა­ბაა. შე­სა­ბა­მი­სად მეგ­რე­ლებს, საქა­რ­თველოს ყვე­ლა სხვა კუ­თხის მკვიდრ ქარ­თვე­ლებ­თან ერ­თად სა­ერ­თო აქვთ გე­ნე­ა­ლო­გი­უ­რი გად­მო­ცე­მე­ბი წარ­მო­მავ­ლო­ბა, ის­ტო­რი­უ­ლი ბე­დი, ისტო­რ­იულ მოვ­ლე­ნებ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა, აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, გან­სახ­ლე­ბის არე­ა­ლი და ენა
скачать dle 12.1
მსგავსი სტატიები:
აზა გოგიტაური/ნაწიფაშვილი - ლექსები აზა გოგიტაური/ნაწიფაშვილი - ლექსები ჟურნალი / სტატიები / პოეზია / მომხმარებლები გიორგი გოგუა - დავით აღმაშენებელი - ქრისტიანი მეფის პოლიტიკური პრაქტიკა გიორგი გოგუა - დავით აღმაშენებელი - ქრისტიანი მეფის პოლიტიკური პრაქტიკა ჟურნალი / სტატიები / პუბლიცისტიკა / ისტორია / მეცნიერება / მომხმარებლები გორვანელი (ლევან გოგაბერიშვილი) - აწსუ 85 გორვანელი (ლევან გოგაბერიშვილი) - აწსუ 85 ჟურნალი / სტატიები / პუბლიცისტიკა / მომხმარებლები ცისკარა ფაჩულია -  ნაწყვეტი წიგნიდან:  ,,ქართულ-აფხაზური ურთიერთობების პრობლემები და კონფლიქტის მოგვარების  პერსპექტივები“ ცისკარა ფაჩულია - ნაწყვეტი წიგნიდან: ,,ქართულ-აფხაზური ურთიერთობების პრობლემები და კონფლიქტის მოგვარების პერსპექტივები“ ჟურნალი / სტატიები / მეცნიერება / გამოქვეყნებული იზოლდა რუსაძე - მხატვრული ნარკვევი იზოლდა რუსაძე - მხატვრული ნარკვევი ჟურნალი / სტატიები / ესეისტიკა / კრიტიკა / გამოქვეყნებული
ახალი ნომერი
ახალი ჟურნალი
პირადი კაბინეტი
 Apinazhi.Ge